Aller à: contenu | haut | bas | recherche

Le Prof. Vladimir Katanaev © Felix Imhof, UNIL

Publié le  11.08.17
Par  Communication FBM

Découverte au cœur des mécanismes cellulaires

L’équipe du Prof. Vladimir Katanaev, professeur associé au Département de pharmacologie et de toxicologie de l’UNIL, publie un article dans l’édition en ligne du 10 août 2017 de la prestigieuse revue «Cell». Ses travaux portent sur l’étude des voies de signalisation intracellulaires, en particulier sur les mécanismes de l'induction et de la croissance des protrusions cellulaires, comme les neurites des cellules neuronales.

Le DrSc. Gonzalo Solis, scientifique de laboratoire au Département de pharmacologie et de toxicologie de la Faculté de biologie et de médecine de l’UNIL, est le premier auteur de l’étude parue dans Cell, dirigée par le Prof. Katanaev.

Le résumé du Prof. Katanaev (en anglais)

To form protrusions like neurites, cells must coordinate their induction and growth. The first requires cytoskeletal rearrangements at the plasma membrane (PM), the second – directed material delivery from cell’s insides. We find that the Gαo-subunit of heterotrimeric G-proteins localizes dually to PM and Golgi across phyla and cell types. The PM pool of Gαo induces, and the Golgi pool feeds the growing protrusions by stimulated trafficking. Golgi-residing KDELR binds and activates monomeric Gαo, atypically for G protein-coupled receptors which normally act on heterotrimeric G-proteins. Through multidimensional screenings identifying >250 Gαo interactors, we pinpoint several basic cellular activities, including vesicular trafficking, as being regulated by Gαo. We further find small Golgi-residing GTPases Rab1 and Rab3 as direct effectors of Gαo. This KDELR→Gαo→Rab1/3 signaling axis is conserved from insects to mammals and controls material delivery from Golgi to PM in various cells and tissues.