Epicer sa recherche

Comment publier en Open Access | Data Management Plan | Gérer ses données de recherche | Comment préparer une bourse de mobilité FNS | Academic English - Scientific Writing | Figures, graphics and illustration design for scientists
 

Comment publier en Open Access

Pourquoi parle-t-on autant de l’Open Access (libre accès) ces jours ?
Comment puis-je publier mes résultats scientifiques en Open Access? Dois-je vraiment le faire?
Qui dois-je contacter à l'UNIL si j'ai besoin d'aide avec l’Open Access?

Le FNS, la CE et la stratégie nationale suisse sur l’Open Access exigent désormais que tous les résultats de recherche financés par des fonds publics soient publiés en mode Open Access. Êtes-vous prêt·e·s pour le défi?

Destiné aux chercheur·e·s débutant·e·s ainsi que chevronné·e·s, cet atelier vous montrera:

  • Ce qu'est l'Open Access et ce qu'il n'est pas.

  • Les différents mandats d'Open Access des principaux bailleurs de fonds.

  • Quelles sont les différentes manières de publier en Open Access?

  • Vos droits et obligations concernant l’Open Access en tant que chercheur de l'UNIL.

  • Exemples de publication en libre accès dans plusieurs disciplines.

  • Qu'est-ce que Serval (le dépôt institutionnel de l'UNIL) et comment l'utiliser.

  • Pourquoi vous avez besoin d'un ID ORCID, comment en obtenir un et le lier à l'UNIL.

  • Ressources disponibles pour vous aider à publier en Open Access.

C'est un atelier pratique. Les participant·e·s sont prié·e·s d'apporter un ordinateur portable et une ou deux publications récentes (veuillez apporter le PDF de la version finale publiée ainsi que le PDF du manuscrit accepté d'auteur - ou Post-print - c'est-à-dire la version acceptée de la publication après peer-review, mais avant la mise en page par l'éditeur).

Public cible: doctorant·e·s et post-doctorants, maximum 20 personnes

Intervenante: Dr Micaela Crespo est la responsable Open Access pour l'UNIL. Elle a dix ans d'expérience en recherche dans des institutions suisses et internationales ainsi qu'une certification en gestion de projet et une passion pour la dissémination de la recherche. micaela.crespo@unil.ch.

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Data Management Plan

Dès octobre 2017, il sera obligatoire d’inclure un Plan de gestion des données (Data Management Plan ou DMP) avec chaque requête déposée auprès du Fonds national suisse de la recherche scientifique (FNS).

Destiné aux doctorant·e·s et postdocs impliqué·e·s dans la rédaction d'une requête pour un subside d’encouragement de projet au FNS, cet atelier a pour objectif de répondre à vos questions et de vous aider à:

  • Comprendre les enjeux du DMP et les exigences du FNS
  • Remplir le modèle (template) du DMP dans mySNF
  • Disposer de ressources complémentaires utiles
  • Échanger/partager les difficultés et problèmes rencontrés

Nous recommandons aux participant·e·s de venir avec leur ordinateur et de disposer d’un accès/compte mySNF.

Public-cible : Doctorant·e·s et Postdocs impliqué·e·s dans le dépôt d'un projet FNS (maximum 12 personnes)

Intervenante : Carmen Jambé, Spécialiste en Information documentaire, Service UNIRIS, Carmen.Jambe@unil.ch

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Gérer ses données de recherche

Que sont les données de recherche ? Pourquoi est-il nécessaire et crucial de les gérer ? Quelles sont les bonnes pratiques à adopter ? Qui contacter à l’UNIL si vous avez besoin d’aide ?

Dans le cadre de vos travaux de recherche, vous collectez et produisez un certain nombre de données de recherche hétérogènes (données numériques, textuelles, qualitatives, quantitatives, statistiques, bases de données, interviews, images, photos, audio, vidéo, codes sources, 3D, etc.). Au cœur d’une recherche intègre, responsable et de qualité, la gestion de ces données – à court, moyen et long terme – peut s’avérer complexe…

L’objectif de cet atelier est de vous permettre de mieux appréhender cette problématique et acquérir de nouvelles connaissances sur les enjeux et bonnes pratiques de gestion des données de recherche. Alliant à la fois contenus théoriques, démonstrations et exercices pratiques, les thématiques suivantes seront abordées durant la matinée (9h-13h) :

  • Fondements théoriques (b.a.-ba)
  • Éléments de contexte (cadre légal, exigences des bailleurs de fonds)
  • Plan de gestion des données (Data Management Plan ou DMP)
  • Bonnes pratiques (organisation, stockage, sécurité, publication, dépôt, préservation, partage)
  • Ressources complémentaires à disposition

L’après-midi (14h-16h) sera libre et consacré aux questions et problèmes spécifiques de chacune et chacun. Il sera également possible de tester et mieux se familiariser avec certains outils informatiques (p. ex. DMP mySNF, Forsbase, Zenodo, Open Science Framework, etc.).

Public-cible : Doctorant·e·s et Postdocs

Nous invitons les participant·e·s à venir avec leur ordinateur et à faire part de leurs propres expériences et/ou éventuels problèmes rencontrés !

Intervenante : Carmen Jambé, Spéc. en Information documentaire, Service UNIRIS, Carmen.Jambe@unil.ch

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Comment préparer une bourse de mobilité FNS

Pour vous aider à préparer et soumettre une bourse de mobilité FNS Doc.Mobility ou Early Postdoc.Mobility, la Commission de la recherche FNS de l’UNIL, vous propose un atelier d’une demi-journée.

L’objectif de l’atelier est :

  • de présenter brièvement les bourses Doc.Mobility et Early Postdoc.Mobility,
  • d’attirer l’attention des participant-e-s sur quelques aspects qu'il est important de prendre en compte lors de la constitution des dossiers de demande de bourse,
  • de passer en revue le formulaire de demande proposé dans l’application électronique « mySNF » du Fonds National Suisse,
  • questions – réponses en lien avec la préparation du dossier de candidature.

Public cible : doctorant.e.s et postdoctorant.e.s souhaitant soumettre une demande de bourse de mobilité FNS à l'automne 2018 (délai 1er septembre)

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Academic English - Scientific Writing

Workshop description
Students will work towards the goals of clarity, economy and relevance in English academic writing. They will review the conventions used in scientific writing, including the structure of a paper or a presentation, and details of each part thereof. They will ask critical questions about their own and their peers' use of scientific English in submitted texts. The participants will begin to develop a toolbox of their own critical writing skills. These skills will be applicable to all academic publication formats from proposals to dissertations.

Workshop content
The course offers a hands-on training in scientific writing that is task-oriented: we will focus on practical issues such as how to begin the parts of a paper and how to revise drafts. Both linguistic and argumentative structures will be discussed. We will proceed by means of practical exercises (including formal exercises, text production assignments with oral presentations and peer critiques) and analysis of existing scientific papers and conference abstracts. Network building will be promoted.

Target Audience
This course is intended for doctoral candidates, already advanced in their work (3rd year and more) and post-doctoral researchers who wish to improve their English writing abilities specifically for the purpose of scientific publications or presentations.
Participants are required to have a good mastery of the English language (minimum B2), though common errors will be extensively covered.
Course contents and course materials specifically target the needs of the humanities and the social sciences, although because of its fundamental nature it is directly applicable to the exact sciences.

Preparation
Participants are required to send to the trainer, 4 weeks before the workshop, a scientific text (conference or publication proposal, short article or beginning of a publication) of about 4 pages. The trainer will review this text prior to the workshop. This work will be used for peer review periods during the workshop. The trainer will provide the powerpoint presentations to the participants for them to print out beforehand.                 

To be accepted into this workshop, participants must submit a short text (described in the Preparation section) 1 month before the workshop. If you don't submit your text on time , your place will be given to the next person on the waiting list.

Trainer
William Doehler is a native English speaker with 19 years of experience proofreading scientific English documents, and translating texts from French into English. Trained and practicing previously as an architect, after moving to Switzerland in 1999 he has been sought-after for his broad interest in, and knowledge of the sciences, both “hard” and “soft”, specifically as proofreader of scientific submissions. These have included many formats in the spectrum from posters to articles, proposals, books and dissertations. Currently holding a post at the Université de Neuchâtel, he has previously taught workshops in Scientific English at UniNE and at UniLU in Luxembourg, as well as presenting a seminar on Scientific Reports at UniGE. While proofreading is largely an analytical activity, he has discovered that his own design background is applicable to the creative process of scientific writing, and he will share some insights.

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Figures, graphics and illustration design for scientists

Objectives & description

An image is worth a thousand words... if well designed.
Scientists nowadays produce more visuals than ever in the form of plots, diagrams, and illustrations for publications, posters, talks, grants, and reviews. However, some researchers feel lost when it comes to communicating their work visually.

This seminar aims at providing participants with principles and tools that enable them to create better visuals. 

The objectives of this seminar are:

  • Learn the basics of graphic design and visualisation for efficient communication of scientific concepts.
  • Develop the ability to design from scratch figures for specific cases, such as publications, reviews, posters or talks
  • Improve existing figures (participants bring their own figures) and feel more at ease when it comes to turn complex concepts into simple figures

The morning session of this seminar focuses on data visualisation. During the afternoon, we will explore how to design better illustrations and how to build coherent visual narratives.

During the workshop, various pieces of software, such as Illustrator, will be demonstrated but the workshop is not designed as a tutorial for those tools. These demos aim at showing new possibilities offered by such programs.

Programme

Morning session  (9h > 12h30 with a 20’ break included)

  • Introduction: Re-exploring the concepts of (visual) communication?
  • Data visualisation: Find the best way to show your data

Afternoon session (14h > 18h00 with a 20’ break included)

  • Illustrations, schemas and graphical abstracts: Express your concepts clearly and beautifully
  • Rethinking poster design and adapting your figures for posters
  • Preparing slide decks for presentations
  • Principles of layout and technical considerations
  • Checklist, conclusions and questions.

Trainer

Dr Laura Symul (www.illustratedscience.net) received her education in engineering before getting her PhD in computational biology at EPFL. Besides her scientific background she kept drawing and started to combine her graphical and scientific skills by designing review figures for scientific journals such as Cellular Microbiology and EMBO Press, and doing scientific illustrations for professors or for exhibitions. Her current mandate focuses on the facilitation of science stories through talks and exhibitions at the World Economic Forum.

Maximum 15 participants

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Calendrier & inscription aux activités

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