Lundi 10h – 12h (UNIL, Anthropole, salle 3028 )
Fortunes et infortunes de la lectrice chez Flaubert et les romancières anglaises / Contrasting Destinies: The Woman Reader in Flaubert and in the Works by British Women Novelists
Prof. Valérie COSSY
MA - licence – spécialisation
A partir de la célébrissime héroïne de Flaubert, ce cours-séminaire offre une réflexion sur l'articulation entre genre littéraire et genre masculin/féminin au dix-neuvième siècle. Nous nous interrogerons sur le lien fait en France entre la légitimation du genre romanesque par le réalisme et la disqualification des usages féminins du roman. Nous comparerons cette situation à celle de l'Angleterre où les femmes ont marqué de manière significative le développement du genre romanesque et produit leurs propres images de lectrices. Nous nous arrêterons surtout sur le roman de Mary Elizabeth Braddon, The Doctor's Wife (1864), conçu par son auteur comme une riposte à Madame Bovary (1857).
Taking Flaubert's famous heroine as its starting point, this class is about the articulation between gender and genre in the nineteenth century. The focus will be on the connection, peculiar to France, between the way the novel earned its legitimacy through realism and, on the other, the persistence of a public discourse disqualifying female readers and female novelists. We shall compare the French situation to that prevailing in England, where women contributed significantly to the development of the genre and produced their own images of the woman reader. We shall read Madame Bovary (1857) alongside a novel by Mary Elizabeth Braddon, The Doctor's Wife (1864), which was conceived as a response to Flaubert.
Bibliographie:
- Gustave Flaubert, Madame Bovary (1857), Le Livre de Poche.
- Mary Elizabeth Braddon, The Doctor's Wife (1864), Oxford World's Classics.
Lectures secondaires :
- Jane Austen, Northanger Abbey (1817).
- Honoré de Balzac, La Muse du département (1843).
- Honoré de Balzac, Les Illusions perdues (1843).
- Isabelle de Charrière, Sir Walter Finch et son fils William (1806).
-George Eliot, « Silly Novels by Lady Novelists » (1856).
- Mme de Genlis, La femme auteur (1825).
- George Sand, Pauline (1839-40).
- Mme de Staël, Corinne ou l'Italie (1807).
- Stendhal, Lamiel [1841].
- Virginia Woolf, A Room of One's Own, 1929.
- Pierre Bourdieu, Les règles de l'art, 1992.
- Margaret Cohen, The Sentimental Education of the Novel, 1999.
- Kate Flint, The Victorian Woman Reader 1837-1914,1993.
- Christine Planté, La petite soeur de Balzac, 1989.
- Lyn Pykett, The Improper Feminine. The Woman's Sensation Novel and the New Woman Writing, 1992.
- Martine Reid, Signer Sand, L'oeuvre et le nom, 2003.
- Elaine Showalter, A Literature of Their Own, British Women Novelists from Brontë to Lessing (1977).
- Janet Todd, Feminist Literary History (1988).