Requérant·es: Chloé Michoud, Abigail Locke, María del Río Carral
Partenaires principaux: Prof. Abigail Locke, Professor of Social and Health Psychology, Keele University, UK
Financement: Mobi.Doc Grant from the University of Lausanne, CH. Awardee: Chloé Michoud, 2024
Ce projet étudie les conseils que se donnent les nouveaux parents concernant le sommeil de leur enfant et le rôle de la technologie dans la surveillance de leur sommeil. Des outils digitaux ont été développés pour aider les parents de différentes manières, par exemple en fournissant des informations sur le sommeil des enfants. Cependant, leur utilisation n'est pas recommandée (notamment par l'Association américaine des pédiatres) en raison d'un manque d’études fiables confirmant leur sécurité, leur précision, leur efficacité ou leur importance dans les soins apportés aux enfants en bonne santé (Bonafide et al., 2017).
Malgré ces recommandations, les outils numériques sont de plus en plus utilisés par les parents de la génération Y sous diverses formes, notamment pour prévenir la mort subite du nourrisson ou les événements ‘anormaux’ (Hasan & Negulescu, 2020). Ce contraste met en évidence le rôle important du contexte socioculturel dans la surveillance du sommeil des enfants.
En adoptant une approche socioconstructiviste, ce projet reconnaît l'importance des discours contemporains sur la santé et la parentalité pour façonner les interactions avec les autres et les technologies. Nous explorons le rôle de ces technologies dans la surveillance du sommeil des enfant en analysant postes en ligne concernant l’utilisation de ‘bébé moniteurs’. Les données "brutes" consistent en 714 postes qui seront analysés à l'aide de la psychologie discursive critique (Wetherell et Edley, 2014 ; Locke et Budds, 2020).
Cette recherche a été menée entre février et août 2024. Deux articles sont en cours de préparation.
Mots-clés : Sommeil ; Digitalisation ; Objets Connectés ; Parentalité ; Approche discursive critique
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This project explores the advice given by new parents to each other regarding their infant's sleep and the role of technology in monitoring infants' sleep. Digital technology has been developed to support parents in different ways, for example by providing digital information on infant sleep. However, their use is not recommended by the American Association of Paediatricians due to a lack of publicly accessible evidence confirming their safety, accuracy, effectiveness, or their significance in the care of healthy infants (Bonafide et al., 2017).
Despite these official recommendations, digital tools are increasingly being used by parents in a variety of forms. Indeed, millennial parents are embracing wearable smart devices to prevent sudden death or abnormal events (Hasan & Negulescu, 2020). This contrast highlights the significant role of sociocultural context in infant sleep monitoring.
By taking a socio-constructionist approach, this project recognises the importance of contemporary discourses on health and parenting on shaping interactions with others and technologies. We explored the role of these technologies in monitoring babies and infants' sleep via online posts of parents regarding their use of baby monitors. The ‘raw’ data consists of 714 online posts about ‘baby monitor’ that will be analysed using Critical Discursive Psychology (Wetherell and Edley, 2014; Locke and Budds, 2020).
This research has been conducted between February and August 2024. The output will consist of two papers that are in preparation.
Keywords: Babies and infants sleep; Digitalisation; Parenting; Critical Discursive approach
References:
Bonafide, C. P., Jamison, D. T., & Foglia, E. E. (2017). The Emerging Market of Smartphone-Integrated Infant Physiologic Monitors. JAMA, 317(4), 353–354. https://doi.org/10.1001/jama.2016.19137
Hasan, M. N.-U., & Negulescu, I. I. (2020). Wearable technology for baby monitoring: A review. Journal of Textile Engineering & Fashion Technology, Volume 6(Issue 4). https://doi.org/10.15406/jteft.2020.06.00239
Locke, A., & Budds, K. (2020). Applying critical discursive psychology to health psychology research: A practical guide. Health Psychology and Behavioral Medicine, 8(1), 234–247. https://doi.org/10.1080/21642850.2020.1792307
Wetherell, M., & Edley, N. (2014). A Discursive Psychological Framework for Analyzing Men and Masculinities. Psychology of Men & Masculinity, 15, 355–364. https://doi.org/10.1037/a0037148