2018


 

L'HISTOIRE DES SCIENCES DU LANGAGE A L'EPREUVE DES APPROCHES
HISTORIOGRAPHIQUE ET EPISTEMOLOGIQUE

Dates: 27 - 29 septembre 2018

Lieu: Hôtel de la Tour d’Aï, Leysin (Suisse)

IntervenantEs: Savina Raynaud, Università Cattolica del Sacro Cuore, Milan; Paul Cobley, Middlesex University, Londres; John Joseph, University of Edinburgh.

Organisateur: Ekaterina Velmezova, UNIL

Description

Discipline en plein essor, l'histoire des idées linguistiques se développe aujourd'hui au sein de nombreuses écoles et traditions académiques. Parmi ses courants actuels reconnus et les plus influents se trouvent l'historiographie (supposant l'étude des faits liés à la vie et à la carrière académique des savants, à l'organisation et au fonctionnement des institutions, au travail dans les archives et à la publication de documents inédits, etc.) et l'épistémologie (étudiant de manière critique les méthodes, les principes et concepts fondamentaux, les théories et les résultats obtenus par les sciences du langage, afin de déterminer leur origine, leur valeur et leur portée objective). L'épistémologie et l'historiographie sont parfois considérées comme deux approches complémentaires, étant (souvent implicitement) présentes, d'une façon ou d'une autre, dans toute recherche orientée vers l'étude de l'histoire des idées linguistiques. Or, il existe des sujets et des problématiques de recherches pour lesquels l'une de ces approches s'impose nécessairement et devrait être privilégiée par rapport à l'autre. Le but de notre école doctorale consistera à: 1) présenter aux (futurs) linguistes et historiens des sciences du langage les approches historiographique et épistémologique (leur méthodologie, leurs avantages théoriques et leurs aspects plus discutables, le processus de leur formation même et leur diffusion dans le monde académique d'aujourd'hui à travers les sociétés savantes et les revues académiques, entre autres); 2) initier les jeunes chercheurs à la réflexion générale au sujet des recherches dans le domaine de l'histoire des idées linguistiques leur permettant non seulement de choisir entre les options historiographique et épistémologique en fonction de l'orientation même de la recherche prévue, mais aussi de combiner ces deux approches d'une façon optimale et la mieux adaptée aux buts de leur travail dans le domaine des sciences du langage en général; 3) montrer aux (futurs) linguistes et historiens des idées linguistiques les avantages de la collaboration avec les spécialistes d'autres domaines connexes – en premier lieu, les historiens et les philosophes qui s'appuient dans leurs recherches sur les méthodes historiographiques et épistémologiques. Les doctorants des universités CUSO auront l'occasion de présenter leurs travaux en cours en les discutant avec des spécialistes renommés dans les domaines de l'historiographie et de l'épistémologie des sciences du langage, ainsi que de suivre les enseignements de nos professeurs invités. De plus, il sera proposé aux jeunes chercheurs de publier leurs interventions dans un recueil des Cahiers de l'ILSL à Lausanne (sans aide financière de la CUSO).

Lien: Section de langues et civilisations slaves

MULTIMODAL INTERACTION ANALYSIS

Dates: 30 septembre - 2 octobre 2018

Lieu: Hôtel le Grand Chalet, Leysin (Suisse)

IntervenantEs: Rodney Jones, English Language & Applied linguistics, University of Reading, U.K.; Per Ledin, Department of Culture and Learning, Södertön University, Stockholm; Lorenza Mondada, Romanisches Seminar, University of Basel, Switzerland; Arnulf Deppermann, Institut für Deutsche Sprache, University of Mannheim, Germany.

Organisateur: Simona Pekarek Doehler, Prof, FLSH, UniNE; Marcel Burger, Prof, CLSL, UniL

Description

Social interaction is a multimodal achievement. To consider this matter, linguists and discourse analysts have for long taken into account para-linguistics features when analyzing speech (i.e. prosody: pitch, loudness, tempo, rhythm), and static non-verbal features (typography, layout & design) when analyzing text. More recently, in the domain of interaction analysis, increasing attention is paid to the dynamic multimodal resources (gesture, posture, gaze, etc.) participants use to sequentially organize and coordinate their social interactions. Yet, up to now, only limited attention has been paid to the interplay of multimodal resources and the precise multimodal affordances provided by specific settings. This is what the present seminar is about: we set out to analyze how multi-modal resources combine to provide for highly complex and interactionally negotiated construction of meaning in a variety of institutional and ordinary settings, ranging from the classroom, through doctor-patient and mother-infant interaction, to new media and social media communication (professional media, Facebook, YouTube, Twitter, Instragram etc.). In this seminar, we explore how sequences of actions are multimodally designed and accomplished. How is a sequence organized through the conjunction of various modes? What do multimodal resources accomplish in the precise settings under scrutiny? How are these resources interrelated? For what purposes are they put to work, and how are they oriented to by co-participants? We analyze different design formats of multimodal events involving linguistic, paralinguistic, non linguistic and embodied resources; at the same time, we interrogate the theoretical and methodological implications of multimodal analysis. Theses issues will be addressed across a range of empirical institutional and informal settings. Special attention will be paid to social interactions mediated by technologies, and in particular new technologies. We discuss in how far the multimodal affordances of these technologies, for instance of new media & social media, call for a reconsideration of classical issues in the domain of multimodal conversation analysis (CA) and discourse analysis (DA): sequentiality, textuality, entextualization etc. The seminar comprises 4 plenary lectures by renowned researchers in the filed of multimodal CA and DA, a range of workshop sessions presented by doctoral students, and a final roundtable. The invited speakers discuss the multimodal affordances of a variety of digital platforms as well as multimodal resources participants put to use across a variety of settings and languages. Therefore, the seminar provides a combined focus on multimodality as affordance and multimodality as resource. Students present their work in two types of work-in-progress sessions: analysis sessions, in which preliminary results are discussed; data sessions, in which empirical data is submitted to close scrutiny. A final round-table is designed to critically assess the conceptual and methodological implications that ensue from the work presented during the seminar. The seminar will be of interest to any student and researcher concerned with the analysis of social interaction and interested in the fine-grained multimodal resources participants put to use to accomplish their actions and to coordinate their social encounter.

Lien : CUSO

 

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