| Café carrière
| Tracer sa voie avec un doctorat
| Votre profil professionnel: TRIMA
| Transitions to a career beyond academia
| Making Connections
| From postdoc to professor
| Postuler avec un doctorat au-delà de l’académique
| Build a coherent professional profile online
| Using online networks to develop your research career
| Interviewing with a PhD for roles beyond academia
| Writing your academic CV
| Rencontres carrière
| Coaching pour les candidatures dans la recherche académique
| Consultations et coaching personnalisés
Le Café carrière est une introduction au développement professionnel destinée aux doctorant·es et chercheur·es de niveau postdoctoral, quels que soient leurs domaines de recherche ou leurs projets de carrière, académique ou extra-académique.
Le Café carrière peut être suivi de manière autonome via le cours dans Moodle ou en participant à l’atelier du même nom organisé en présentiel plusieurs fois par semestre. L'atelier et le cours en ligne sont disponibles en anglais ou en français.
Le contenu du Café carrière est identique quel que soit le format choisi. Les thèmes abordés sont :
Les parcours professionnels des docteur·es : état des lieux après le doctorat ou postdoctorat
Préparer la suite de votre carrière : outils et pratiques – ce à quoi vous pouvez vous attendre, ce que vous devez garder à l’esprit
Les ressources à disposition
Si vous optez pour la version en présentiel vous aurez la possibilité de choisir ou proposer des thématiques supplémentaires qui seront ensuite discutées durant l'atelier.
L’option dans Moodle vous propose des vidéos, des quiz et des activités à réaliser de manière autonome et à votre propre rythme.
La participation au Café carrière (atelier ou Moodle) est un prérequis* pour pouvoir participer aux autres ateliers du module « Développer sa carrière » ou obtenir un entretien conseil carrière d’une heure auprès du Graduate Campus. Pour toutes les autres activités du Graduate Campus, il n’est pas indispensable, mais fortement recommandé, d’avoir suivi le Café carrière.
* La participation à un autre type de formation de base au développement professionnel peut remplacer la participation au Café carrière en tant que prérequis. Si cela vous concerne, merci de prendre contact avec nous.
Intervenantes : Verity Elston et Martine Schaer
L’occasion pour les doctorant·es et les chercheur·es postdocs de toutes les facultés de l'UNIL de faire le point sur leur situation actuelle et sur la manière dont ils·elles pourraient imaginer leurs prochaines étapes professionnelles.
L'atelier propose une réflexion initiale sur vos forces et ressources actuelles et, sur cette base, vous aide à explorer où et comment vous pourriez reconfigurer/réimaginer vos intérêts de recherche dans toutes les voies possibles au-delà de la recherche académique avec un but d'impact positif. Vous aurez l'occasion de rencontrer et d'apprendre de docteur·e·s de l'UNIL qui ont poursuivi leur carrière dans différents secteurs durant un déjeuner.
L'objectif est de rester ouvert, positif et inclusif, afin de soutenir tou·tes les participant·es, quel que soit leur parcours académique. Les participant·es seront encouragé·es à prendre en compte tous les aspects de leurs forces et de leur expérience: leur recherche scientifique, leurs projets secondaires, leurs intérêts parallèles - et à sortir des sentiers battus pour comprendre comment leur expertise et leurs intérêts pourraient être reconfigurés dans des contextes différents.
À l'issue de l'atelier, les participant·es auront la possibilité de s'entretenir individuellement avec l’une des animatrices et recevront des informations sur les ressources à leur disposition pour approfondir leur réflexion.
La participation au Café carrière n'est pas demandée au préalable de l'inscription. Cependant, la présence est obligatoire durant l'entier de l'atelier (9h à 17h).
L'atelier se déroulera de manière bilingue en français et en anglais.
Intervenantes:
Cet atelier est conçu pour aider les chercheurs à identifier et à développer leur profil professionnel sur la base de leur expérience dans le milieu universitaire et ailleurs. A travers l'utilisation du questionnaire psychométrique TRIMA, nous allons :
L'analyse TRIMA est fortement recommandée comme préparation à toute activité de développement de carrière ou formation impliquant la présentation de votre profil professionnel : entretiens, profils en ligne, dossiers de candidature.
Contenu
Le processus de réflexion est basé sur les résultats d'un questionnaire psychométrique (TRIMA), qui décrit les styles sociaux des participants (qui suis-je ? quelles sont mes préférences, mes objectifs ?) et leurs compétences (de quoi suis-je capable, quel est mon comportement dans l'exercice de mes fonctions professionnelles ? Quelles compétences transversales ai-je développées jusqu'à présent ?).
L'analyse et la réflexion individuelles sont accompagnées d'échanges, de réflexions et d'exercices en binômes et en petits groupes.
Objectifs
A l'issue de l'atelier :
L'atelier met l'accent sur l'échange entre pairs, par paires ou en petits groupes. Cela signifie que, même si leurs rapports individuels restent confidentiels, chaque participant doit être ouvert au partage et à l'échange sur la base des résultats du questionnaire TRIMA.
L'analyse et la réflexion sont basées sur l'auto-évaluation et sont mises à l'épreuve par des exemples concrets pris dans des contextes académiques et non académiques.
Exigences et langue
Chaque participant devra remplir le questionnaire psychométrique TRIMA avant l'atelier (les détails seront fournis après l'inscription), et avoir documenté ses compétences spécifiques (connaissances disciplinaires, compétences techniques, etc.).
Le questionnaire et le rapport sont disponibles en français et en anglais. L'atelier se déroulera en anglais ou en français, selon la date.
Intervenante : Martine Schaer ou Verity Elston
How to write and talk about your experience as a doctoral or postdoctoral researcher in ways that employers beyond academia will appreciate and value? How to translate the vocabulary of academic research into the keywords of a job ad? And how to identify the skills, achievements, interests and motivations that combine to create your unique professional profile?
In this workshop, participants will explore their experience before, during and after the doctorate in order to build their individual portfolios and create content ready for online profiles, job applications and hiring interviews for roles beyond academia. Our goal is to support your search for opportunities while helping you make the best decisions for your next steps.
Timing: the workshop is designed to be completed in advance of other workshops on online profiles, applications and interviews. It operates as a complement to the TRIMA, and can be taken before or after this analysis. While the content will be useful at any time, the workshop is best taken 6 months to one year before the end of your doctorate or postdoc contract.
IMPORTANT NOTE: The workshop is organized over two half-day sessions, with small group work to be completed in between. Participants should be ready to commit to spending time individually (2-3 hours) and with their small group (2-3 hours) to complete assignments ahead of the second session. Further details will be provided to registered participants.
Trainer: Dr. Joëlle Bédat
Networking is commonly acknowledged to be a vital part of professional development and essential for a career in academic research or beyond the university. But it can be a challenge for many.
In this highly interactive, practical workshop, we will explore the benefits and techniques of networking for professional development. We will examine the skills involved in engaging with others in different environments such as the academic conference, the formal and informal professional connections and the proactive approaches that lay down the foundations of our career path ahead.
In this workshop we focus on:
Participants will work on their presentations and practice during the day. Immediately applicable tools and strategies will be provided.
Intervenante: Mandy Bronsil
This workshop reviews the demands and expectations involved in pursuing a career as a professor. It is aimed primarily for researchers at the postdoctoral level.
Based on intensive discussions and practical work, the programme includes a review of professorial roles and the competencies required for them, and looks at the fundamentals of recruitment processes for professors, from applications to interviews.
Our discussion will cover the goals of a postdoctoral phase, what a hiring committee is looking for when filling a professor position, and the various documents that typically make up an application file, with a particular focus on the academic CV. This will enable participants to create (or revise) their academic CV for review during the second day.
Participants are encouraged to reflect about their personal profile and situation within the perspective of an academic career.
Preparatory and inter-session work
Participants are required to read preliminary articles on the academic recruiting process in advance of the workshop. Details will be provided prior to the start date.
Participants build on their reading and the discussions on the first day to prepare/revise their academic CV. They share their work for review in small groups on the second day. As a participant in this workshop, you must be able to commit to both sessions of the workshop, and to engage in discussion with your peers.
Language: The language of the workshop is primarily English. Participants will have the opportunity to work in English or French, according to their preference.
Trainers: Martine Schaer (Graduate Campus), Carine Carvalho (Equality Office)
Contenu
Comment rédiger une lettre de motivation ou un CV qui suscitera l’intérêt d’un·e employeur·e en dehors du milieu universitaire ? Comment décortiquer une offre d'emploi ? Que dois-je savoir pour préparer mon dossier de candidature ? Et que faire de l'IA ?
Si vous êtes un·e doctorant·e ou un·e chercheur·e de niveau postdoctoral et que vous vous apprêtez à postuler à des emplois en dehors du milieu universitaire, ce Moodle est conçu pour répondre à vos questions.
Dans ce Moodle, vous apprendrez à :
Lire et analyser l'offre d'emploi pour créer une candidature adaptée au contexte.
Trouver le vocabulaire et choisir le contenu pour présenter ce que vous apporterez au poste : vos compétences, votre motivation et vos intérêts.
Créer trois types de CV différents qui peuvent s'adapter à votre situation, et en quoi le CV académique est différent.
Élaborer du contenu utile pour préparer les candidatures futures et se préparer aux entretiens.
Préparer les spécificités d’un dossier de candidature en Suisse.
Mettre l'IA au service de votre candidature et préparer son utilisation dans le cadre du recrutement
Conditions préalables
Pour accéder au Moodle, nous vous demandons de suivre d'abord le Café Carrière, ou son équivalent. Dans ce dernier cas, nous vous demanderons de fournir quelques informations lors de votre inscription.
Public cible
Doctorant·es et chercheur·es de niveau postdoctoral.
Méthode
Apprentissage autonome avec un contenu interactif.
Un premier examen du contenu vous prendra entre 30 à 60 minutes. Une fois que vous aurez parcouru les éléments requis, vous pourrez accéder à l'ensemble du contenu à condition de disposer d'un identifiant UNIL valide.
Langue
Anglais, avec sous-titres français. Certaines ressources sont également disponibles en français.
Intervenante
Verity Elston
A coherent online profile on your professional networking site is the modern business card: it helps people identify who you are and what you are doing.
Curating a coherent profile online requires more than completing basic information and uploading a photo. Active profile management can expand your professional reach, help build a network, locate career opportunities and track research.
Through discussion and practical exercises, we will focus on upgrading your online profile to reflect your professional identity, learn how to customize features in common networking sites, use key words and explore tips to connect with people and groups you want to share with.
Format
This workshop will be held in two parts: at our first meeting, we will discuss what makes a coherent professional online profile: what's the information you need to present, and how do you present it?
This will provide participants with the framework with which to review and develop their online profiles before the second session. In the second session, we will work in small groups to feedback on each other's profiles and to build on what we learn.
Prerequisite
Prior to attending this workshop, you are strongly encouraged to have completed your individual evaluation of your skills, interests and career goals. You can do this either through an online tool (myidp/mydocpro/ImaginePhD) or with one or more of the professional profiling workshops (e.g. Crossing the Bridge, Designing your life, or TRIMA). Further information on these resources is provided at the Career Café.
Participants must have an active profile on at least one professional networking site such as Linked-in, Viadeo or Xing. They should also have completed their reflection on the knowledge, skills and interests they want to highlight in their professional profile.
This workshop is part of a series that follow on from the Career Café. If you have not yet attended a Career Café with the Graduate Campus, you will be asked on registration to explain when and how you have already received career-related counselling or training, whether in a group or individually.
Intervenante: Maura Hannon
Research has a long tradition of being shared and developed through papers, meetings, conferences and conversations. Sharing research online is rapidly becoming part of the same process and is no different once you know how it is done.
Whether in an academic or a non-academic research career, when you share on the various platforms you integrate into your daily workflows, you create new possibilities for research, collaborative partnerships and career opportunities.
Format
This workshop will be held in two parts: at our first meeting, we will discuss how we can communicate our research and build our networks online. How do we choose the right online platform, and what do we do with it once we get there?
This will provide participants with the framework with which to review and develop their online profiles before the second session.
In the second session, we will work in small groups to feedback on each other's profiles and to build on what we learn.
Prerequisite
Participants must have an active profile on at least one networking site such as Twitter, Linked-in, academia.edu or ResearchGate as well as knowledge of other online platforms of relevance to your research.
Intervenante: Maura Hannon
This workshop is intended for doctorate holders who want to continue their career in the international and/or private sector (for instance multinationals, NGO's…). It will provide participants with information on:
The training will help the candidates to practice job interviews, benefiting from peers' and trainer's feedback.
Workshop content
The first part of workshop will be conducted with a mixture of presentations and simulation (i.e. one student plays the role of an interviewer and the trainer of a candidate, in order to enhance the learning).
In the second part the participants will have a personal interview with the trainer.
Learning outcomes
By the end of the workshop, participants will have learnt how to prepare for a job interview for roles on paths other than the academic/tenure.
In addition, they will be prepared on how to:
Intervenant: Luca Allaria
This workshop is for doctoral and early-career postdoctoral researchers who are considering applying for a postdoctoral position. Based on discussions and individual and group work, we will cover the fundamental elements of an academic CV. The second session is dedicated to CV peer review, giving participants the opportunity, with the support of the trainers’ expertise, to get feedback on their CVs while also contributing to the improvement of those of their peers.
Nota bene: This workshop is focused on the "classic" academic CV, sent when applying for (most) academic posts at the postdoctoral level. It does not address the more recently introduced narrative CV style, for which specific workshops are offered by other services and units, in particular by the Research support.
Learning outcomes
By the end of this workshop, participants will have:
Preparatory and inter-session work
Participants are required to read a few articles on the academic CV in advance of the workshop. Details will be provided prior to the start date.
Based on the content and discussions of the first session, participants prepare an updated version of their academic CV for the second session. They bring a few printed copies with them on the second session, in order to contribute to the peer review of CVs and receive personalized feedback on their own CV.
Language
The workshop is given in English. Participants are free to express themselves in English or French according to their preference. CVs can be written in English or French.
As a participant in this workshop, you should be able to commit to both sessions of the workshop, and to engage in discussion with your peers.
Trainer: Martine Schaer ; Slavica Masina
Vous souhaitez discuter de vos perspectives de carrière ? Faire le point sur un sujet abordé lors d'un atelier ? Obtenir un avis sur une candidature ? Choisir l'atelier de développement des compétences que vous devriez suivre ?
Quelle que soit la question que vous vous posez concernant votre carrière, les spécialistes en carrière du Graduate Campus sont à votre disposition pour une consultation individuelle de 15 minutes.
Comment ça marche?
Avec Verity Elston ou Martine Schaer
Un service de coaching individuel pour les chercheuses et chercheurs doctoraux et postdoctoraux en vue de la préparation d'un entretien oral pour un poste académique ou une bourse de recherche, et pour la prise de parole en public (discours, soutenances de thèse, présentations scientifiques).
Ce service s'appuie sur ce que vous avez développé dans différents ateliers, au Graduate Campus et ailleurs. Ses objectifs sont d'optimiser la forme de votre présentation (présence et écoute du public, gestion du flux de parole, structuration du contenu), de vous accompagner dans l'acquisition d'outils personnalisés susceptibles d'améliorer vos compétences oratoires, et de vous aider à affiner la stratégie de vos interventions ou interviews.
Le coaching est disponible en français et en anglais. Il peut être dispensé en présentiel ou par Zoom.
Coach : Joëlle Richard
Pour organiser une session, veuillez contacter directement Joëlle Richard en indiquant votre contexte et le délai. Veuillez noter que les demandes doivent être faites au moins deux semaines à l'avance.
Le Graduate Campus propose des consultations et un accompagnement individuel aux chercheur·e·s, pendant le doctorat ou la période postdoctorale.
Pour en savoir plus, consultez notre page "conseils individuels".