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Café carrière

Trajectoires, décisions, connaître les bases

Le Café carrière est une introduction au développement professionnel destinée aux doctorant·es et chercheur·es de niveau postdoctoral, quels que soient leurs domaines de recherche ou leurs projets de carrière, académique ou extra-académique.

Le Café carrière peut être suivi de manière autonome via le cours dans Moodle ou en participant à l’atelier du même nom organisé en présentiel plusieurs fois par semestre. L'atelier et le cours en ligne sont disponibles en anglais ou en français.

Le contenu du Café carrière est identique quel que soit le format choisi. Les thèmes abordés sont : 

  • Les parcours professionnels des docteur·es : état des lieux après le doctorat ou postdoctorat
  • Préparer la suite de votre carrière : outils et pratiques – ce à quoi vous pouvez vous attendre, ce que vous devez garder à l’esprit
  • Les ressources à disposition

Si vous optez pour la version en présentiel vous aurez la possibilité de choisir ou proposer des thématiques supplémentaires qui seront ensuite discutées durant l'atelier.  

L’option dans Moodle vous propose des vidéos, des quiz et des activités à réaliser de manière autonome et à votre propre rythme. 

La participation au Café carrière (atelier ou Moodle) est un prérequis* pour pouvoir participer aux autres ateliers du module « Développer sa carrière » ou obtenir un entretien conseil carrière d’une heure auprès du Graduate Campus. Pour toutes les autres activités du Graduate Campus, il n’est pas indispensable, mais fortement recommandé, d’avoir suivi le Café carrière. 

* La participation à un autre type de formation de base au développement professionnel peut remplacer la participation au Café carrière en tant que prérequis. Si cela vous concerne, merci de prendre contact avec nous. 

Intervenantes Verity Elston et Martine Schaer

Inscription

Tracer sa voie avec un doctorat

Bilan et perspectives professionnelles avec un doctorat

L’occasion pour les doctorant·es et les chercheur·es postdocs de toutes les facultés de l'UNIL de faire le point sur leur situation actuelle et sur la manière dont ils·elles pourraient imaginer leurs prochaines étapes professionnelles.

L'atelier propose une réflexion initiale sur vos forces et ressources actuelles et, sur cette base, vous aide à explorer où et comment vous pourriez reconfigurer/réimaginer vos intérêts de recherche dans toutes les voies possibles au-delà de la recherche académique avec un but d'impact positif. Vous aurez l'occasion de rencontrer et d'apprendre de docteur·e·s de l'UNIL qui ont poursuivi leur carrière dans différents secteurs durant un déjeuner. 

L'objectif est de rester ouvert, positif et inclusif, afin de soutenir tou·tes les participant·es, quel que soit leur parcours académique. Les participant·es seront encouragé·es à prendre en compte tous les aspects de leurs forces et de leur expérience: leur recherche scientifique, leurs projets secondaires, leurs intérêts parallèles - et à sortir des sentiers battus pour comprendre comment leur expertise et leurs intérêts pourraient être reconfigurés dans des contextes différents.

  • Refléchir sur vos intérêts et motivations professionnels
  • Clarifier vos qualités et compétences, et comment votre recherche peut amener à un impact positif sur la société
  • Rencontrer d'autres doctorant·es pour élargir les possibilités
  • Identifier des pistes concrètes en-dehors de la carrière académique dans une continuité logique de vos intérêts scientifiques

À l'issue de l'atelier, les participant·es auront la possibilité de s'entretenir individuellement avec l’une des animatrices et recevront des informations sur les ressources à leur disposition pour approfondir leur réflexion.

La participation au Café carrière n'est pas demandée au préalable de l'inscription. Cependant, la présence est obligatoire durant l'entier de l'atelier (9h à 17h). 

L'atelier se déroulera de manière bilingue en français et en anglais.

Intervenantes: Verity ElstonAnne HeadonMaura HannonAude Poriau 

Inscription

Votre profil professionnel: TRIMA

Identifiez vos points forts, vos motivations et vos objectifs de développement

Cet atelier est conçu pour aider les chercheurs à identifier et à développer leur profil professionnel sur la base de leur expérience dans le milieu universitaire et ailleurs. A travers l'utilisation du questionnaire psychométrique TRIMA, nous allons :

  • Identifier vos objectifs, vos motivations et vos comportements dans un contexte professionnel.
  • Vous aider à faire des choix pour vos prochaines étapes professionnelles, en améliorant votre compréhension et votre confiance en vous.
  • Mettre en valeur les compétences que vous avez développées dans le contexte académique et ailleurs, tant dans votre profil professionnel que lors du processus de recrutement.
  • Identifier les opportunités de développement et de renforcement de vos compétences.

L'analyse TRIMA est fortement recommandée comme préparation à toute activité de développement de carrière ou formation impliquant la présentation de votre profil professionnel : entretiens, profils en ligne, dossiers de candidature.

Contenu

Le processus de réflexion est basé sur les résultats d'un questionnaire psychométrique (TRIMA), qui décrit les styles sociaux des participants (qui suis-je ? quelles sont mes préférences, mes objectifs ?) et leurs compétences (de quoi suis-je capable, quel est mon comportement dans l'exercice de mes fonctions professionnelles ? Quelles compétences transversales ai-je développées jusqu'à présent ?).

L'analyse et la réflexion individuelles sont accompagnées d'échanges, de réflexions et d'exercices en binômes et en petits groupes.

Objectifs

A l'issue de l'atelier :

  • Vous aurez identifié vos objectifs et vos préférences, et disposerez d'une base pour réfléchir à vos futures opportunités d'emploi et d'évolution de carrière.
  • Vous aurez développé votre profil de compétences transversales et serez en mesure de les valoriser tant dans votre dossier de candidature que lors d'un entretien de recrutement.
  • Vous serez en mesure d'apporter la preuve de vos compétences par des exemples concrets.
  • Vous aurez identifié ce qui peut vous freiner, ainsi que les opportunités de développement.

L'atelier met l'accent sur l'échange entre pairs, par paires ou en petits groupes. Cela signifie que, même si leurs rapports individuels restent confidentiels, chaque participant doit être ouvert au partage et à l'échange sur la base des résultats du questionnaire TRIMA.

L'analyse et la réflexion sont basées sur l'auto-évaluation et sont mises à l'épreuve par des exemples concrets pris dans des contextes académiques et non académiques.

Exigences et langue

Chaque participant devra remplir le questionnaire psychométrique TRIMA avant l'atelier (les détails seront fournis après l'inscription), et avoir documenté ses compétences spécifiques (connaissances disciplinaires, compétences techniques, etc.).

Le questionnaire et le rapport sont disponibles en français et en anglais. L'atelier se déroulera en anglais ou en français, selon la date.

Intervenante : Martine Schaer ou Verity Elston

Inscription

Transitions to a career beyond academia

Building your professional profile for a role beyond academia

How to write and talk about your experience as a doctoral or postdoctoral researcher in ways that employers beyond academia will appreciate and value? How to translate the vocabulary of academic research into the keywords of a job ad? And how to identify the skills, achievements, interests and motivations that combine to create your unique professional profile?

In this workshop, participants will explore their experience before, during and after the doctorate in order to build their individual portfolios and create content ready for online profiles, job applications and hiring interviews for roles beyond academia. Our goal is to support your search for opportunities while helping you make the best decisions for your next steps.

Timing : the workshop is designed to be completed in advance of other workshops on online profiles, applications and interviews. It operates as a complement to the TRIMA, and can be taken before or after this analysis. While the content will be useful at any time, the workshop is best taken 6 months to one year before the end of your doctorate or postdoc contract.

Important note : the workshop is organized over two half-day sessions, with small group work to be completed in between. Participants should be ready to commit to spending time individually (2-3 hours) and with their small group (2-3 hours) to complete assignments ahead of the second session. Further details will be provided to registered participants.

TrainerDr Joëlle Bédat

Inscription

Making Connections

Networking YOUR way

Networking is commonly acknowledged to be a vital part of professional development and essential for a career in academic research or beyond the university. But it can be a challenge for many.

In this highly interactive, practical workshop, we will explore the benefits and techniques of networking for professional development. We will examine the skills involved in engaging with others in different environments such as the academic conference, the formal and informal professional connections and the proactive approaches that lay down the foundations of our career path ahead.

In this workshop we focus on:

  • Why network in the first place? Defining your objectives depending on your professional goals.
  • Reframing our perspective on networking and targeting our approach accordingly. 
  • How do we best make the connections in different environments? Online, offline, one to one or in a conference setting.
  • Maintaining and nurturing your network authentically.

Participants will work on their presentations and practice during the day. Immediately applicable tools and strategies will be provided.  

TrainerMandy Bronsil

Inscription

From postdoc to professor

Expectations and preparation for professorial recruitment

This workshop reviews the demands and expectations involved in pursuing a career as a professor. It is aimed primarily for researchers at the postdoctoral level.

Based on intensive discussions and practical work, the programme includes a review of professorial roles and the competencies required for them, and looks at the fundamentals of recruitment processes for professors, from applications to interviews.

Our discussion will cover the goals of a postdoctoral phase, what a hiring committee is looking for when filling a professor position, and the various documents that typically make up an application file, with a particular focus on the academic CV. This will enable participants to create (or revise) their academic CV for review during the second day.

Participants are encouraged to reflect about their personal profile and situation within the perspective of an academic career.

Preparatory and inter-session work

Participants are required to read preliminary articles on the academic recruiting process in advance of the workshop. Details will be provided prior to the start date.

Participants build on their reading and the discussions on the first day to prepare/revise their academic CV. They share their work for review in small groups on the second day. As a participant in this workshop, you must be able to commit to both sessions of the workshop, and to engage in discussion with your peers. 

Language: The language of the workshop is primarily English. Participants will have the opportunity to work in English or French, according to their preference.

Trainers: Martine Schaer (Graduate Campus), Carine Carvalho (Equality Office)

Inscription

Applications for roles beyond academia

Build your CV and cover letter for employment in the public or private sector

How to write a cover letter and a CV that will interest an employer from beyond the university? How to read a job ad? How best to present the work you did for your doctoral degree? What should you prepare for a complete application dossier? And what to do with AI?

In this completely self-guided Moodle, you’ll find information on:

  • Reading and analysing the job ad to create an adapted and contextual application.
  • Finding the vocabulary and choosing the content to present what you bring to the role: your skills, your motivation and your interest.
  • Three types of CV that can adapt to your situation, and how the academic CV is different.
  • Creating the necessary content to prepare future applications and prepare for interviews.
  • Some specifics on applications in Switzerland.
  • The impact of AI on your application and the recruitment process

Prerequisite

To access the Applications module, we ask you to have taken the Career Café, or its equivalent. If the latter applies to you, please provide a few details during registration.

Target audience

Doctoral candidates close to completion. Postdoctoral researchers at all stages.

Modality

Self-guided learning on Moodle.

Duration

An initial review of the content should take 30 to 60 minutes. All the content will be available to you for as long as you have a valid UNIL login.

Language

The Moodle is principally in English. Certain elements are also available in French.

Inscription

Embrace your career with a coherent digital profile

Build a profile for strategic networking and visibility

Your online professional profile is your modern business card—a gateway to opportunities, connections, and visibility in your field. But does yours truly reflect who you are and where you're headed?

This interactive workshop goes beyond the basics of filling out forms and uploading a photo.

What you will gain :

  • Clarity on presenting your professional identity effectively
  • Practical tips to customise features on popular platforms like LinkedIn
  • Insights into leveraging keywords for discoverability
  • Strategies to connect with the right people and groups

You'll learn to create a profile that sets a solid foundation for managing your online presence effectively, enabling you to :

  • Expand your professional reach
  • Build and strengthen your network
  • Identify new career opportunities
  • Showcase and track your research

These skills will empower you to take control of your professional narrative and build meaningful connections in your field.

Remarks

Participants are required to have an active profile on at least one professional networking platform, such as LinkedIn, Viadeo, or Xing. Additionally, they should have reflected on the key knowledge, skills, and interests they wish to highlight in their professional profile.

Prerequisite

This workshop is designed to follow on from the Career Café. If you have not yet attended a Career Café with the Graduate Campus, you will be asked on registration to explain when and how you have already received career-related counselling or training, whether in a group or individually.

Target audience : Doctoral and postdoctoral researchers 

Modality : Online

Duration : 4 hours (2 x 2)

Frequency : Once per semester 

Language : English

Trainer: Maura Hannon

Inscription

Using online networks to develop your research career

Research has always thrived on sharing—through papers, meetings, conferences, and meaningful conversations. Today, sharing your work online is an essential extension of this tradition, offering unparalleled opportunities to amplify your visibility, foster collaboration, and maximise your research impact. Once you learn the process, it becomes a seamless part of your professional toolkit.

Whether you're pursuing an academic or non-academic career, effectively sharing your work across interconnected digital platforms can open doors to transformative partnerships, new research possibilities, and unexpected career pathways.

Format

This dynamic two-part workshop is designed to help you craft a strategic approach to communicating your research online and integrating your digital spaces.

  • Session 1: We’ll explore how to support communicating you and your research effectively, build a professional online network, and strategically select and use the right platforms to showcase your work. This session will give you the tools to analyse and develop your online profiles with impact in mind.
  • Session 2: In this hands-on session, you’ll collaborate in small groups to review and refine your profiles, leveraging collective insights to create a cohesive digital presence that enhances your visibility and supports your goals.

Leave the workshop equipped with a personalised strategy to connect your digital spaces, amplify your research, and elevate your professional opportunities.

Prerequisite: 

Participants must have an active professional profile on at least two of the following networking sites:

  • X, LinkedIn, Facebook or Instagram
  • academia.edu, ResearchGate, Google Scholar or ORCID ID
  • a personal, lab or UNIL webpage
  • as well as knowledge of other online platforms of relevance to your research.

Target audience : Doctoral and postdoctoral researchers 

Modality : Online

Duration : 4 hours (2 x 2)

Frequency : Once per semester 

Language : English

Trainer: Maura Hannon

Inscription

Interviewing with a PhD for roles beyond academia

This workshop is intended for doctorate holders who want to continue their career in the international and/or private sector (for instance multinationals, SME’s…). It will help the candidates to practice job interviews, benefiting from peers' and trainer's feedback and it will provide participants with information on:

  • The different types of interviews (such as: Telephone, Video, One-to-one, Panel, Group…) and the stakeholders involved (such as HR, managers, headhunters…)
  • The pre-interview work, such as research needed, review CV vs the job description…
  • How to behave during the interview process:
    • Promoting their transversal/soft skills, not just their technical skill or scientific expertise
    • Answering the most common questions during an interview process, such as: 'why do you want to leave academia', 'why did you apply for this position', 'what are your weak points', 'walk me quickly through your CV'

The first part of workshop will be conducted with a mixture of presentations and simulation (i.e. one student plays the role of an interviewer and the trainer of a candidate, in order to enhance the learning).

In the second part the participants will have a personal interview with the trainer.

They also will be prepared on how to :

  • Understand variety of possible interview formats and the different perspectives of those involved in the interview process ;
  • Know how to respond to questions concerning their transferable (soft) skills :
  • Know how to conduct themselves professionally during the interview process ;
  • Answer the most common questions during the first steps of a job interview.

Preparatory work : View a couple of short videos with a task to complete (about 30 minutes).

Prerequisite This workshop is designed to follow on from the Career Café.

Target audience Postdoctoral researchers 

Modality : In person

Duration : 1 day 

Frequency : Once per semester 

Language English

Trainer: Luca Allaria

Inscription

Writing your academic CV

A CV to match your experience and meet academic requirements

This workshop is for doctoral and early-career postdoctoral researchers who are considering applying for a postdoctoral position. Based on discussions and individual and group work, we will cover the fundamental elements of an academic CV. The second session is dedicated to CV peer review, giving participants the opportunity, with the support of the trainers’ expertise, to get feedback on their CVs while also contributing to the improvement of those of their peers.

Nota bene: This workshop is focused on the "classic" academic CV, sent when applying for (most) academic posts at the postdoctoral level. It does not address the more recently introduced narrative CV style, for which specific workshops are offered by other services and units, in particular by the Research Department.

Learning outcomes

By the end of this workshop, participants will have:

  • Developed their knowledge of the content and form of a standard academic CV
  • Improved their ability to describe and categorise their experience and achievements in academic research

Preparatory and inter-session work

Participants are required to read a few articles on the academic CV in advance of the workshop. Details will be provided prior to the start date.

Based on the content and discussions of the first session, participants prepare an updated version of their academic CV for the second session. They bring a few printed copies with them on the second session, in order to contribute to the peer review of CVs and receive personalized feedback on their own CV.

Language

The workshop is given in English. Participants are free to express themselves in English or French according to their preference. CVs can be written in English or French.

As a participant in this workshop, you should be able to commit to both sessions of the workshop, and to engage in discussion with your peers.

Trainer: Martine Schaer ; Slavica Masina 

Inscription

Rencontres carrière

Poser vos questions liées à votre carrière!

Vous souhaitez discuter de vos perspectives de carrière ? Faire le point sur un sujet abordé lors d'un atelier ? Obtenir un avis sur une candidature ? Choisir l'atelier de développement des compétences que vous devriez suivre ?

Quelle que soit la question que vous vous posez concernant votre carrière, les spécialistes en carrière du Graduate Campus sont à votre disposition pour une consultation individuelle de 15 minutes.

Comment ça marche?

  • Les Rencontres carrière se tiennent deux fois par mois pendant deux heures.
  • Le jour, l'heure et le lieu (physique) varient. Il est également possible de participer en se connectant à distance.
  • Vous vous inscrivez à une rencontre carrière en utilisant la plateforme d’inscription UNIL.
  • Lors de la confirmation de votre inscription, vous recevez un lien vers un calendrier pour choisir le jour et la plage horaire qui vous conviennent le mieux
  • Vous pouvez revenir au calendrier et modifier votre choix par la suite, dans la limite des plages encore disponibles.
  • Le moment venu, vous vous présentez dans la salle, physique ou virtuelle, avec votre question, vos idées et tout document que vous aimeriez que nous examinions ensemble.
  • Nous ferons de notre mieux pour vous répondre dans le temps à disposition. Mais si cela n’est pas suffisant, nous pourrons décider de nous rencontrer à nouveau pour un entretien plus long à une date ultérieure.

Intervenante: Verity Elston ou Martine Schaer

Inscription

Working in Switzerland after the doctorate or postdoc

The situation for EU/EFTA nationals

The different legal aspects that shape the particular context of doctoral and post-doctoral academics from EU/EFTA countries will be introduced during that one and an half hour seminar.

In the first part of this seminar, Fiorella Fernandez Deshogues, a legal advisor specialized in migration, labor and social insurance law, will introduce the different legal aspects that shape the particular context of doctoral and post-doctoral academics from EU/EFTA countries : the laws that apply, the legal status (worker vs. student), as well as the relevant types of residence permits. Ms Fernandez Deshogues will also address the issue of entitlement to unemployment benefits and the application for a C permit.

In the second part, you will be devoted to an Q&A session.

Participants will be free to ask general or specific questions about the information given during the presentation. They will also have the opportunity to send case-specific questions before the event. While these questions will be selected and answered as far as possible in the time available, participants should understand that it will not be feasible to address in detail the specifics of each case.

Remarks : There will be no answers on personal files or situations during the session. An individual consultation (1st free of charge) with the trainer will be possible after that session.

Prerequisite : Read carefully the information on the website beforehand. Think about case-specific questions before the event.  

Target audience : Doctoral and postdoctoral researchers 

Modality : Online

Duration : 1.5 hour

Frequency : Once per semester 

Language : English

Trainer: Fiorella Fernandez Deshogues

Working in Switzerland after the doctorate or postdoc

The situation for third country nationals (non-EU/EFTA)

The different legal aspects that shape the particular context of doctoral and post-doctoral academics from third countries will be introduced during that one and an half hour seminar.

In the first part of this seminar, Fiorella Fernandez Deshogues, a legal advisor specialized in migration, labor and social insurance law, will introduce the different legal aspects that shape the particular context of doctoral and post-doctoral academics from third countries: the laws that apply, the cases in which stay and access to the Swiss labor market may be granted, as well as the relevant types of residence permits. Ms Fernandez Deshogues will also address the question of rights to unemployment benefits.

In the second part, you will be devoted to an Q&A session.

Participants will be free to ask general or specific questions about the information given during the presentation. They will also have the opportunity to send case-specific questions before the event. While these questions will be selected and answered as far as possible in the time available, participants should understand that it will not be feasible to address in detail the specifics of each case.

Remarks : There will be no answers on personal files or situations during the session. An individual consultation (1st free of charge) with the trainer will be possible after that session.

Prerequisite : Read carefully the information on the website beforehand. Think about case-specific questions before the event.  

Target audience : Doctoral and postdoctoral researchers

Modality : Online

Duration : 1.5 hour

Frequency : Once per semester 

Language : English

Trainer: Fiorella Fernandez Deshogues

Coaching pour les candidatures dans la recherche académique

Optimiser votre présentation

Un service de coaching individuel pour les chercheuses et chercheurs doctoraux et postdoctoraux en vue de la préparation d'un entretien oral pour un poste académique ou une bourse de recherche, et pour la prise de parole en public (discours, soutenances de thèse, présentations scientifiques).

Ce service s'appuie sur ce que vous avez développé dans différents ateliers, au Graduate Campus et ailleurs. Ses objectifs sont d'optimiser la forme de votre présentation (présence et écoute du public, gestion du flux de parole, structuration du contenu), de vous accompagner dans l'acquisition d'outils personnalisés susceptibles d'améliorer vos compétences oratoires, et de vous aider à affiner la stratégie de vos interventions ou interviews.

Le coaching est disponible en français et en anglais. Il peut être dispensé en présentiel ou par Zoom.

Intervenante : Joëlle Richard 

Pour organiser une session, veuillez contacter directement Joëlle Richard en indiquant votre contexte et le délai. Veuillez noter que les demandes doivent être faites au moins deux semaines à l'avance.