Le Café carrière est une introduction au développement professionnel destinée aux doctorant·es et chercheur·es de niveau postdoctoral, quels que soient leurs domaines de recherche ou leurs projets de carrière, académique ou extra-académique.
Il peut être suivi de manière autonome via le cours sur Moodle ou en participant à l’atelier du même nom organisé en présentiel.
Le contenu du Café carrière est identique quel que soit le format choisi. Les thèmes abordés sont :
Si vous optez pour la version en présentiel vous aurez la possibilité de choisir ou proposer des thématiques supplémentaires qui seront ensuite discutées lors de l’atelier.
L’option sur Moodle vous propose des vidéos, des quiz et des activités à réaliser de manière autonome et à votre propre rythme.
Remarque : La participation au Café carrière (atelier ou Moodle) est un prérequis* pour pouvoir participer aux autres ateliers du volet « Développer sa carrière » ou pour obtenir un entretien conseil carrière d’une heure auprès du Graduate Campus.
* La participation à un autre type de formation de base au développement professionnel peut remplacer la participation au Café carrière en tant que prérequis. Si cela vous concerne, merci de prendre contact avec nous.
Public : Doctorant·es en milieu ou fin de thèse & chercheur·es de niveau postdoctoral
Modalité : Atelier en présentiel ou cours en autonomie sur Moodle (au choix)
Durée : 1h30
Fréquence :
Langues : En français ou en anglais selon la date. Le cours sur Moodle est disponible en français et en anglais.
Intervenant·e (s) : Martine Schaer, Graduate Campus
L’occasion pour les doctorant·es et les chercheur·es postdocs de toutes les facultés de l'UNIL de faire le point sur leur situation actuelle et sur la manière dont ils·elles pourraient imaginer leurs prochaines étapes professionnelles.
L'atelier propose une réflexion initiale sur vos forces et ressources actuelles et, sur cette base, vous aide à explorer où et comment vous pourriez reconfigurer/réimaginer vos intérêts de recherche dans toutes les voies possibles au-delà de la recherche académique avec un but d'impact positif.
Vous aurez l'occasion de rencontrer et d'apprendre de docteur·e·s de l'UNIL qui ont poursuivi leur carrière dans différents secteurs durant un déjeuner offert par le Graduate Campus.
L'objectif est de rester ouvert, positif et inclusif, afin de soutenir tou·tes les participant·es, quel que soit leur parcours académique. Les participant·es seront encouragé·es à prendre en compte tous les aspects de leurs forces et de leur expérience : leur recherche scientifique, leurs projets secondaires, leurs intérêts parallèles - et à sortir des sentiers battus pour comprendre comment leur expertise et leurs intérêts pourraient être reconfigurés dans des contextes différents.
Lors de cet atelier, vous allez :
Remarques : À l'issue de l'atelier, les participant·es auront la possibilité de s'entretenir individuellement avec l’une des animatrices et recevront des informations sur les ressources à leur disposition pour approfondir leur réflexion.
Prérequis : La participation au Café carrière n'est pas demandée au préalable de l'inscription.
Public : Doctorant·es et chercheur·es de niveau postdoctoral
Modalité : En présentiel
Durée : Une journée. La présence est obligatoire durant l'entier de l'atelier (9h à 17h)
Fréquence : Une fois par semestre
Langue : Bilingue anglais/français
Intervenantes: Verity Elston, Anne Headon, Maura Hannon, Aude Poriau
Cet atelier est conçu pour accompagner les doctorant·es et chercheur·es de niveau postdoctoral dans l’exploration de leurs profils professionnels et leur permettre de définir des directions de carrière qui leur correspondent.
Prendre de « bonnes » décisions en matière de carrière nécessite d'avoir une bonne compréhension de qui l’on est professionnellement. Sur la base de l'approche psychométrique TRIMA, cet atelier donne aux participant·es l’occasion d’explorer leur profil individuel de manière systématique et ancrée dans leur expérience professionnelle, académique et au-delà.
L’analyse des rapports TRIMA, les exercices pratiques, les réflexions individuelles et les échanges avec les pairs vous permettront de faire le point sur vos motivations et comportements, de clarifier vos objectifs, et de réfléchir à votre propre profil de compétences transversales et ce qu’elles peuvent apporter dans un contexte professionnel, quelle que soit la direction que vous envisagez pour la suite de votre carrière.
Ce processus exploratoire renforce la compréhension et la confiance en soi, tout en permettant de parler de soi avec plus d’aisance et d’authenticité à des employeur·es potentiel·les.
Chaque participant·e remplit les questionnaires TRIMA avant l’atelier (les détails seront fournis après l’inscription).
A l'issue de l'atelier, les participant·es auront :
Les rapports individuels TRIMA restent confidentiels. Toutefois, en tant que participant·e à cet atelier, vous devez être en mesure de vous engager à partager vos expériences avec vos pairs.
Travail préparatoire et individuel : Chaque participant·e remplit les questionnaires TRIMA avant l’atelier (les détails seront fournis après l’inscription).
Il peut y avoir quelques exercices à terminer individuellement entre les sessions.
Prérequis : La participation à cet atelier requiert d’avoir suivi un Café carrière (ou un équivalent) au préalable.
Public : Doctorant·es en milieu ou fin de thèse & chercheur·es de niveau postdoctoral
Modalité : En présentiel
Durée : Trois sessions de quatre heures, espacées de quelques jours
Fréquence : Deux fois par semestre (une fois en français et une fois en anglais)
Langues : L’atelier est donné en français ou en anglais selon la date. Les questionnaires TRIMA et les rapports individuels sont disponibles en français et en anglais.
Intervenante : Martine Schaer, Graduate Campus
In this workshop, participants will explore their experience before, during and after the doctorate in order to build their individual portfolios and create content ready for online profiles, job applications and hiring interviews for roles beyond academia.
The goal is to support your search for opportunities while helping you make the best decisions for your next steps.
The first part of the workshop will be focused on the discovery of your key drivers and how those can help identifying job roles and job clusters as well as introducing the Knowledge in context canvas to build your portfolio.
In the second part, participants will develop a tailored job search strategy aligned with their motivations and core experiences while honing their skills in analyzing job advertisements.
Preparatory work : Some self-reflection exercises and some reading
Prerequisite : Participation in this workshop requires prior completion of a Career café (or equivalent)
Target audience : Doctoral and postdoctoral researchers
Modality : Online
Duration : 2 half-day (2 x 3 hours)
Frequency : Once per semester
Language : English
Trainer : Joëlle Bédat
Networking YOUR way
Networking is commonly acknowledged to be a vital part of professional development and essential for a career in academic research or beyond the university. But it can be a challenge for many.
In this highly interactive, practical workshop, we will explore the benefits and techniques of networking for professional development. We will examine the skills involved in engaging with others in different environments such as the academic conference, the formal and informal professional connections and the proactive approaches that lay down the foundations of our career path ahead.
In this workshop we focus on
In this two-step workshop, the first session is focused on setting relevant networking goals and success factors. Participants get to test some of the theory out and come back for the next session with new information.
The second session builds on the first and allows participants to fine their approach and to create a strategy that works for them as well as how to maintain their network.
Immediately applicable tools and strategies will be provided as well as structures for written approaches in different contexts.
Prerequisite : Participation in this workshop requires prior completion of a Career café (or equivalent)
Target audience : Doctoral and postdoctoral researchers
Modality : In person
Duration : 2-half day
Frequency : Once per semester
Language : English
Trainer : Mandy Bronsil
This workshop reviews the demands and expectations involved in pursuing an academic career as a professor. It is aimed at researchers currently holding a position at the postdoctoral level.
Based on intensive discussions and practical work, the programme includes a review of professorial roles and the competencies required for them. It also looks at the fundamentals of recruiting processes for professorships, from applications to interview.
Our discussions will cover the goals of a postdoctoral phase, what a hiring committee looks for when hiring for a professor position, and the various documents that typically make up an application file, with a particular focus on the academic CV. This will enable participants to create (or revise) their academic CV for review during the second day.
Participants are encouraged to reflect about their personal profile and situation within the perspective of an academic career.
By the end of this workshop, participants will have :
Preparatory and inter-session work : Participants are required to read preliminary articles on the academic recruiting process in advance of the workshop. Details will be provided prior to the start date.
Participants build on their readings and the discussions on the first day to prepare/revise their academic CV for the second session. They share their work for review in small groups on the second day.
Prerequisite : Participation in this workshop requires prior completion of a Career Café (or equivalent).
Target audience : Researchers at the postdoctoral level
Modality : In-room
Duration : Two 3-hour sessions, one week apart
As a participant in this workshop, you must be able to commit to both sessions of the workshop, and to engage in discussion with your peers.
Frequency : Once per semester
Language : The workshop is led in English. Participants are free to express themselves in English or French according to their preference. CVs can be written in English or French.
Trainer : Martine Schaer, Graduate Campus
How to write a cover letter and a CV that will interest an employer from beyond the university? How to read a job ad? How best to present the work you did for your doctoral degree? What should you prepare for a complete application dossier? And what to do with AI?
In this completely self-guided Moodle, you’ll find information on:
Prerequisite : To access the Applications module, we ask you to have taken the Career Café, or its equivalent. If the latter applies to you, please provide a few details during registration.
Target audience : Doctoral candidates close to completion. Postdoctoral researchers at all stages.
Modality : Self-guided learning on Moodle.
Duration : An initial review of the content should take 30 to 60 minutes. All the content will be available to you for as long as you have a valid UNIL login.
Language : The Moodle is principally in English. Certain elements are also available in French.
Your online professional profile is your modern business card—a gateway to opportunities, connections, and visibility in your field. But does yours truly reflect who you are and where you're headed?
This interactive workshop goes beyond the basics of filling out forms and uploading a photo.
What you will gain :
You'll learn to create a profile that sets a solid foundation for managing your online presence effectively, enabling you to :
These skills will empower you to take control of your professional narrative and build meaningful connections in your field.
Remarks : Participants are required to have an active profile on at least one professional networking platform, such as LinkedIn, Viadeo, or Xing. Additionally, they should have reflected on the key knowledge, skills, and interests they wish to highlight in their professional profile.
Prerequisite : Participation in this workshop requires prior completion of a Career café (or equivalent)
Target audience : Doctoral and postdoctoral researchers
Modality : Online
Duration : 4 hours (2 x 2)
Frequency : Once per semester
Language : English
Trainer : Maura Hannon
Research has always thrived on sharing—through papers, meetings, conferences, and meaningful conversations. Today, sharing your work online is an essential extension of this tradition, offering unparalleled opportunities to amplify your visibility, foster collaboration, and maximise your research impact. Once you learn the process, it becomes a seamless part of your professional toolkit.
Whether you're pursuing an academic or non-academic career, effectively sharing your work across interconnected digital platforms can open doors to transformative partnerships, new research possibilities, and unexpected career pathways.
Format : This dynamic two-part workshop is designed to help you craft a strategic approach to communicating your research online and integrating your digital spaces.
Leave the workshop equipped with a personalised strategy to connect your digital spaces, amplify your research, and elevate your professional opportunities.
Prerequisite : Participants must have an active professional profile on at least two of the following networking sites:
Target audience : Doctoral and postdoctoral researchers
Modality : Online
Duration : 4 hours (2 x 2)
Frequency : Once per semester
Language : English
Trainer : Maura Hannon
This workshop is intended for doctorate holders who want to continue their career in the international and/or private sector (for instance multinationals, SME’s…).
It will help the candidates to practice job interviews, benefiting from peers' and trainer's feedback and it will provide participants with information on :
The first part of workshop will be conducted with a mixture of presentations and simulation (i.e. one student plays the role of an interviewer and the trainer of a candidate, in order to enhance the learning).
In the second part the participants will have a personal interview with the trainer.
They also will be prepared on how to :
Preparatory work : View a couple of short videos with a task to complete (about 30 minutes).
Prerequisite : Participation in this workshop requires prior completion of a Career café (or equivalent)
Target audience : Postdoctoral researchers
Modality : In person
Duration : 1 day
Frequency : Once per semester
Language : English
Trainer : Luca Allaria
This workshop is for early-career researchers who are considering applying for a postdoctoral position. Based on discussions, individual and group work, we will review the fundamental elements of an academic CV. The second session will be dedicated to CV peer review, giving participants the opportunity, with the support of the trainers’ expertise, to get feedback on their CVs while also contributing to the improvement of those of their peers.
By the end of this workshop, participants will have:
Remark : Nota bene: This workshop is focused on the “standard” academic CV, sent when applying for (most) academic posts at the postdoctoral level. It does not address the more recently introduced “narrative” CV style, for which specific workshops are offered by other services and units, in particular by the Research Department (SR) at UNIL.
Preparatory and inter-session work : Participants are required to read a few articles on the academic CV in advance of the workshop. Details will be provided prior to the start date.
Based on the content and discussions of the first session, participants prepare an updated version of their academic CV for the second session, in order to contribute to the peer review of CVs and receive personalised feedback on their own CV.
Prerequisite : Participation in this workshop requires prior completion of a Career Café (or equivalent).
Target audience : Doctoral candidates close to completion & Early-career postdoctoral researchers
Modality : In-room
Duration : Two 2.5-hour sessions, one week apart
As a participant in this workshop, you should be able to commit to both sessions of the workshop, and to engage in discussion with your peers.
Frequency : Once per semester
Language : The workshop is led in English. Participants are free to express themselves in English or French according to their preference. CVs can be written in English or French.
Trainers : Martine Schaer, Graduate Campus & Slavica Masina
Vous souhaitez discuter de vos perspectives de carrière ? Faire le point sur un sujet abordé lors d'un atelier ? Obtenir un avis sur une candidature ? Choisir quel atelier de développement de compétences vous devriez suivre ?
Quelle que soit la question que vous vous posez concernant la suite de votre carrière, les spécialistes en carrière du Graduate Campus sont à votre disposition pour une consultation individuelle de 15 minutes.
Comment ça marche ?
Nous ferons de notre mieux pour vous répondre dans le temps à disposition. Si cela n’est pas suffisant, nous pourrons décider de nous rencontrer à nouveau pour un entretien plus long à une date ultérieure.
Prérequis : Aucun. La participation à une rencontre carrière ne requiert pas d’avoir suivi un Café carrière au préalable.
Public : Doctorant·es et chercheur·es de niveau postdoctoral
Modalité : En présentiel ou en ligne, selon la préférence du ou de la participant·e
Durée : 15 minutes
Fréquence : Deux fois par mois
Langues : En français ou en anglais, selon la préférence du ou de la participant·e
Conseillères : Martine Schaer ou Verity Elston du Graduate Campus, en alternance
The different legal aspects that shape the particular context of doctoral and post-doctoral academics from EU/EFTA countries will be introduced during that one and an half hour seminar.
In the first part of this seminar, Fiorella Fernandez Deshogues, a legal advisor specialized in migration, labor and social insurance law, will introduce the different legal aspects that shape the particular context of doctoral and post-doctoral academics from EU/EFTA countries : the laws that apply, the legal status (worker vs. student), as well as the relevant types of residence permits. Ms Fernandez Deshogues will also address the issue of entitlement to unemployment benefits and the application for a C permit.
In the second part, you will be devoted to an Q&A session.
Participants will be free to ask general or specific questions about the information given during the presentation. They will also have the opportunity to send case-specific questions before the event. While these questions will be selected and answered as far as possible in the time available, participants should understand that it will not be feasible to address in detail the specifics of each case.
Remarks : There will be no answers on personal files or situations during the session. An individual consultation (1st free of charge) with the trainer will be possible after that session.
Prerequisite : Read carefully the information on the website beforehand. Think about case-specific questions before the event.
Target audience : Doctoral and postdoctoral researchers
Modality : Online
Duration : 1.5 hour
Frequency : Once per semester
Language : English
Trainer: Fiorella Fernandez Deshogues
The different legal aspects that shape the particular context of doctoral and post-doctoral academics from third countries will be introduced during that one and an half hour seminar.
In the first part of this seminar, Fiorella Fernandez Deshogues, a legal advisor specialized in migration, labor and social insurance law, will introduce the different legal aspects that shape the particular context of doctoral and post-doctoral academics from third countries: the laws that apply, the cases in which stay and access to the Swiss labor market may be granted, as well as the relevant types of residence permits. Ms Fernandez Deshogues will also address the question of rights to unemployment benefits.
In the second part, you will be devoted to an Q&A session.
Participants will be free to ask general or specific questions about the information given during the presentation. They will also have the opportunity to send case-specific questions before the event. While these questions will be selected and answered as far as possible in the time available, participants should understand that it will not be feasible to address in detail the specifics of each case.
Remarks : There will be no answers on personal files or situations during the session. An individual consultation (1st free of charge) with the trainer will be possible after that session.
Prerequisite : Read carefully the information on the website beforehand. Think about case-specific questions before the event.
Target audience : Doctoral and postdoctoral researchers
Modality : Online
Duration : 1.5 hour
Frequency : Once per semester
Language : English
Trainer: Fiorella Fernandez Deshogues
Optimiser votre présentation
Un service de coaching individuel pour les chercheuses et chercheurs doctoraux et postdoctoraux en vue de la préparation d'un entretien oral pour un poste académique ou une bourse de recherche, et pour la prise de parole en public (discours, soutenances de thèse, présentations scientifiques).
Ce service s'appuie sur ce que vous avez développé dans différents ateliers, au Graduate Campus et ailleurs. Ses objectifs sont d'optimiser la forme de votre présentation (présence et écoute du public, gestion du flux de parole, structuration du contenu), de vous accompagner dans l'acquisition d'outils personnalisés susceptibles d'améliorer vos compétences oratoires, et de vous aider à affiner la stratégie de vos interventions ou interviews.
Le coaching est disponible en français et en anglais. Il peut être dispensé en présentiel ou par Zoom.
Intervenante : Joëlle Richard
Pour organiser une session, veuillez contacter directement Joëlle Richard en indiquant votre contexte et le délai. Veuillez noter que les demandes doivent être faites au moins deux semaines à l'avance.